Down under in een vogelvlucht

Zittend in het vliegtuig naar onze volgende bestemming hebben we eindelijk wat tijd om een samenvatting te maken van de afgelopen weken. De tijd vliegt letterlijk voorbij, en dan is het toch wel fijn om even stil te staan bij wat we allemaal gezien en gedaan hebben. In 3 weken hebben we meer als 4000 km afgelegd in onze huurauto op mooie warme dagen afgewisseld met koelere, winderige en soms natte dagdelen, door een prachtig landschap en voornamelijk perfecte uitgestorven wegen.

De eerste dagen hebben we in Sydney doorgebracht, waar we met uitstekend en goedkoop openbaar vervoer (trein bus en veerboot) de stad en omliggende kustregio hebben verkend. Het prachtige nieuwjaars vuurwerk, massaal bezocht door Australiërs en vele toeristen was de lange zit op een grasveldje met wel waard. Bondi beach was op nieuwjaarsdag natuurlijk wat druk, maar een betere nieuwjaarsduik dan scheveningen.

Na het oppikken van de huurauto is jervis bay onze eerste stop. De weg vanuit sydney is prachtig, met fraaie vergezichten en mooie stranden. In Jervis bay maken we een mooie wandelingen langs prachtige parelwitte stranden en brengen we een bezoek aan boduroo national park, waar we onze eerste walliby of kangoeroes tegen komen, het verschil is door ons niet te zien. Ook zien we een miereneter en komen we een red belly black snake (giftig) tegen. Mooie kleurige vogels zijn er in overvloed.

Na een aantal dagen vertrekken we naar Narooma, met een tussenstop in Mollymook voor een surfsessie. Narooma is een prachtige plek met zeehonden en australische pelikanen zwemmend in de baai, wachtend op restjes vis van de vissers. We hebben hier gezwommen met een paar honderd zeehonden bij Montange, een klein eilandje voor de kust. We bezoeken Batemans bay, wat we eigenlijk wat minder mooi vonden dan Narooma. Tijdens het snorkelen in een van de baaitjes spotten we een zeepaaardje gezien. Wat een geluk! Ondanks dat er niet echt een reef is aan dit stuk kust van Australië, is het onderwaterleven met planten en vissen erg divers en zo anders dan bijvoorbeeld de populaire duik bestemmingen in Azië.

Nog lang niet uitgekeken in Narooma vertrekken we naar Paynesville, een klein gehucht naast het veel meer toeristische Lakes entrance. Hier gaan we heen in de hoop Koala’s te kunnen spotten op Raymond island. Met de voor voetgangers gratis ferry maak je de oversteek, en kan je beginnen aan de zoektocht. Gelukkig is er een route uitgestippeld en word je hier en daar geholpen door de erg vriendelijke Australiërs of de andere fotograferende bezoekers. Ook ontmoeten we een lang geleden geëmigreerde nederlandse man wonend op dit eiland die ons aanbied rond te rijden over het eilandje en de kangeroes te laten zien.

Onze laatste stop voor Melbourne is vlak bij wilsons promontory national park. Een klim naar mount Oberon op de warme dag is het zeker waard. Wat een uitzicht! We besteden 2 dagen in het park en genieten van de prachtige, ondanks hoogseizoen, bijna uitgestorven stranden.

We hebben 1 nacht in Melbourne, dus bij aankomst en na een lekkere maaltijd, rijden we naar st kilda, waar op de pier een pinguïn kolonie leeft. Na zonsonxergang komen ze aan land. Een prachtig en grappig fenomeen en het late ritje meer dan waard.

De laatste paar dagen spenderen we in de buurt van Torquay, een waar surf paradijs, maar tevens bekend van de Great Ocean Road. Naast 2 dagen surfen, shoppen we wat in de factory outlets van alle bekende surfmerken en rijden we natuurlijk de Great Ocean Road om o.a. de 12 appostels te bekijken.

Na de rit terug naar Sydney, bijna 950 km over een uitgestorven snelweg langs prachtig heuvellamdschap en een dagje de noordelijke strandjes van Sydney bekijken zit het er al weer op. Wat is Australië gaaf en wat zijn de Australiërs vriendelijke en behulpzame mensen. De faciliteiten onderweg, in de parken en bij de stranden zijn perfect. Australië, tot snel!