Good morning Vietnam!

De laatste maanden van onze reis hebben we open gelaten, zonder concrete plannen of doelen. Na onze fantastische belevenissen de afgelopen maanden was het lastig om te kiezen. Vooraf hadden we de bestemmingen vietnam, laos, cambodia en thailand op het lijstje staan naast australie en new zeeland. Tijdens onze reis hebben we ook goede verhalen gehoord over andere bestemmingen zoals bijv. birma.

Uiteindelijk besloten we na 2 nachten Kuala lumpur naar Vietnam te vliegen. We zijn begonnen in Ho Chi Minh City, of eigenlijk Saigon zoals de locals het nog steeds noemen. Bij aankomst in de stad regende het zo hard dat de straten blank stonden. Het was hier in het zuiden regenseizoen, maar gelukkig duren de buien nooit echt lang.

Na de straten van het toeristische centrum wat verkent te hebben, een lokale kopie van de lonely planet op de kop getikt te hebben en wat eten besluiten we een ‘toertje’ naar de Cu Chi tunnels te boeken.

De tunnels zijn tegenwoordig een enorm toeristische trekpleister, met veel pro vietnamese propaganda over de oorlog. De tunnels en omgeving toonden goed hoe de vietnamesen leefden en hoe de amerikanen bang gemaakt werden door de diverse boobytraps.

De 2e dag in Saigon hebben we doorgebracht in het waterpark, een groot buiten zwembad met heel veel glijbanen. Als 2 kleine kinderen hebben we ons heerlijk vermaakt.

Na Saigon vliegen we naar Hanoi. Gezien de tijd die we hebben en het seizoen focussen we ons op het noorden, wat droog en iets koeler als normaal zou moeten zijn. Inmiddels weten we dat dat helaas dit keer niet zo is.

Hanoi is in vergelijking met Saigon minder ontwikkeld. Het centrum zelf is al aardig modern, maar daar buiten is nog een hoop in ontwikkeling. In Hanoi rijden ook minder motoren en scooters rond dan in Saigon, maar nog steeds zijn het er een hoop.

Vanuit Hanoi gaan we naar het eiland Cat Ba. We hopen daar 2 kano’s te kunnen huren om zelf de mooie baaien te kunnen verkennen. Helaas blijkt de door de lonely planet hoog aangeschreven organisatie niet bereid om zonder dure tour kano’s te verhuren. Jammer, maar het schijnt dat het overnachten in de baai een erg dure aangelegenheid is geworden. De eerste dagen valt het weer wat tegen dus besluiten we het eiland te verkennen op fietsen en een scooter. Vanuit Cat Ba kunnen we La han Bay, een buur van het bekendere Halong Bay, ook verkennen met een gehuurd bootje, wat we dan ook besluiten te doen samen met een fins koppel op de een zonnige dag.

Na Cat Ba besluiten we via Hanoi naar Ba Be nationaal park te reizen.
Er zou een directe bus vertrekken op 12:00 vanuit Hanoi. Om gegarandeerd te zijn van een zitplaats zijn we om 10 uur al op het busstation om tickets te kopen. Volgens de vrouw achter de balie moeten we wachten tot 11:00 voor de tickets. Uiteindelijk wordt dit 11:30, 11:45 en 12:00. 10 over 12 zijn we inmiddels flink gefrustreerd en lopen we langs de door agenten beveiligde ticket controle. De bezwaren en vermoedelijk gescheld door de agenten negeren we. We pakken een bus die in ieder geval de goeie richting op gaat en halverwege de reis worden we netjes overgezet in een andere bus richting Cho Ra. De volgende ochtend pakken we een boot naar Ba be National Park.
Ba Be nationaal park is erg mooi en bestaat voornamelijk uit 3 grote meren. Naast de boottocht hebben we een wandeling met een gids gemaakt langs hoger gelegen bergdorpjes. De laatste dag lopen we het grootste gedeelte van het park terug naar Cho Ra.

Vanuit Cho Ra pakken we een bus richting Thai Nguyen. Na een uur begeeft de motor het en moeten we overstappen op een snel daarna passerende bus. Dat hadden we nog niet meegemaakt.
In Thai Nguyen stappen we over op een bus richting Ha Giang. Hier komen we in het donker na een lange dag bussen aan in de regen.
Na een hele nacht regen en nog steeds veel regen besluiten we na het bekijken van de weersverwachting maar door te reizen naar Sapa. We hopen dat het weer daar beter is ondanks dat de voorspellingen niet veel beter zijn. Overigens is het overal waar we langs rijden prachtig. Rijst en graanvelden afgewisseld met groene heuvels en bossen.

In Sapa hebben we in de dikke mist een dag rond gewandeld in de omgeving langs 2 bergdorpjes en over de lokale markt geslenterd. Ook een dag uitstapje naar de markt van Bac Ha mocht niet ontbreken. Ondanks dat er ook een hoop kraampjes gericht zijn op de toeristen, is het bijzonder om te zien dat iedereen uit de omgeving op zondag naar de markt komt voor inkopen, van groenten en fruit, vlees, kleding tot levend wild en huisdieren. Werkelijk alles is te koop.

Inmiddels zijn we weer terug in Hanoi en vliegen we woensdag naar Cambodia. Eigenlijk waren we van plan vanuit Vietnam via laos naar cambodia en thailand te reizen, maar gezien de weersverwachting en de beperkte tijd reizen we eerst naar Cambodia en zien we daarna wel verder.

Groetjes,

Thomas en Anita

One Comment

on “Good morning Vietnam!
One Comment on “Good morning Vietnam!
  1. wat een super foto’s weer, geniet nog maar lekker van jullie reis. schitterend dat we zo mee kunnen genieten van jullie belevenissen